34-door het jaar-B
Johannes 18,33b-37
+website: www.bewustchristen.nl-2009-spirituele overweging-
w.boerkamp o.carm.-groen
Hoogfeest van Christus, Koning van het heelal
In evangelie van vandaag zitten maar liefst
drie lagen van het koningschap door elkaar heen.
Dat is ook de reden waarom Pilatus, Jezus en de Joden
zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten zonder elkaar te raken
en kort te sluiten. Dat doen wij zelf ook wel eens.
De Joodse Koning (1) als beeld van God
In de geschiedenis van het Joodse volk is de koning
de plaatsvervanger van God ten dienste van het volk.
In een van de koningspsalmen wordt dat heel mooi beschreven:
daar wordt gezegd: geef uw wijsheid God aan de koning,
leg uw koninkrijk in zijn handen, dat hij een herder mag zijn
voor uw mensen, voor uw arm volk een rechtvaardige rechter.
Hij zal de redder zijn van de arme, een vriend voor hem die niemand
heeft.
Voor kleine mensen is hij bereikbaar de rechtelozen geeft hij hoop.
Dat herkennen wij ook in grote leiders van vroeger zoals:
Gandi, Martin Luther King, Mandela: mensen met mededogen
Dat alles is ook mijn eigen roeping als christen:
Ik ben plaatsvervanger en vertegenwoordiger van God,
medium in het komen van God in zijn woord en handelen.
Ik ben Gezicht en Beeld van God voor de ander die anders is,
die soms vreemd overkomt, vreemdeling is en in nood is.
En tegelijkertijd is het gezicht van die ander
het Koninklijk Gelaat van God voor mij.
De klant is koning, zeggen wij dan, want het gezicht van die ander
is ook het Gelaat van God, waarin God een beroep op mij doet.
Samen zijn wij dus beeld van God, die zichzelf aan ons geeft in
Jezus,
de Hogepriester, Koning en Profeet bij uitstek.
David (2) als een droomkoning
Dat is de tweede laag en ook dat herkennen wij,
dat zelfs David toch bezweek onder de bekoring van macht.
Elke nieuwe regering en elke nieuwe koning begint mooi,
nieuwe bezems vegen schoon, naar na verloop van tijd
geldt dikwijls toch het gezegde:
wie met macht omgaat wordt er mee besmet.
En zo kennen wij ook heel wat heersers uit de geschiedenis van de
mensheid,
die regeerden met man en macht en met ijzeren vuist:
Koningen die een hele sleep van slavernij, onderdrukking, moord,
oorlog
en allerlei andere ellende met zich mee hebben gebracht,
zoals Hitler, Stalin, Sebrenica, Soedan, Kongo, Ruwanda,
om nog maar te zwijgen over Sadam, Iran en Alqaida-leiders
Het koningschap van Jezus (3): koning als een profeet
En als derde laag zien wij het koningschap waar Jezus naar verwijst:
De koning als een profeet, die tegelijk drie functies in zich
verenigt:
die van Priester, Koninklijk afgezand van God en Herder, leider.
Zijn koningschap is niet van deze wereld, dat wil zeggen:
niet zoals het er in de wereld vaak aan toe gaat.
Nee, bij Hem gaat het er anders aan toe
dan bij de meeste koningen van deze wereld.
Hij wil mensen vrij maken, heel maken, ruimte geven
en God zelf is de bron van waar uit hij dat doet.
Met zijn leven, lijden en sterven brengt Hij de waarheid aan het
licht.
In Jezus valt die drievoudige roeping van Koning, priester en
profeet samen.
Zo is de waarheid in Jezus vandaag koning.
Hij is de hogepriester bij uitstek en zelfs meer dan een profeet.
Dat is ook de drievoudige roeping van ons doopsel
Die van priester, d.w.z. elke dag je leven opdragen aan God,
want we leven tot meerdere eer en glorie van God.
Kortom, je leven de kwaliteit geven van een offer aan God en de
naaste.
Een open hart en de inzet van je eigen persoon,
dat is het enigste offer dat God welgevallig is.
Vervolgens koning zijn d.w.z. zorgen dat iedereen tot zijn recht
komt,
dat ieder krijgt naar behoefte en dat er geen noodlijdende onder ons
is,
zoals de eerste christenen het zeggen in de Handelingen van de
apostelen.
En tenslotte profeet zijn tussen het volk en de koning in,
en vooral het handjeklap tussen die twee aan de kaak stellen.
Op tijd je mond open doen als er iets verkeerd gaat tussen mensen,
wat heel actueel is. Godsdienst is geen privé-zaak,
maar valt gewoon onder vrijheid van meningsuiting.
We moeten als gelovige meedoen aan het gesprek in de samenleving.
Hoe oefenen mensen en ik zelf macht uit?
Kijk vandaag eens bijzonder naar hoe macht wordt uitgeoefend
door machthebbers in de wereld en in de kerk, in het leger
en in de bedrijven, in opvoeding, zorg en onderwijs,
en in welzijnszorg en media. Of nog dichterbij:
hoe werkt de (vaak verborgen) machtsuitoefening
tussen mannen en vrouwen, ouders en kinderen, collega’s en vrienden.
Of nog persoonlijker geformuleerd: Hoe ga ik zelf om met macht die
ik heb?
Hoe is mijn invloed thuis, op school of op het werk.
Misschien denk je bij jezelf:
Ik oefen in het geheel geen macht uit of ik heb helemaal geen macht,
maar de ervaring leert dat - als ik denk dat ik geen macht uitoefen-,
dan juist trek ik vaak alle aandacht naar mij zelf toe.
Zo kan ook een kind het hele gezin bezig houden en tiranniseren.
Wie zegt dat hij of zij niet mee telt kan toch een hele claim op de
groep leggen.
Uiteindelijk mogen wij er van uitgaan dat iedereen macht uitoefent.
Het is vandaag alleen de vraag hoe ik dat doe.
Durf eens dat te doen vanuit het besef:
Ik mag er zijn, dus mag die ander er ook zijn: Wees er?
OPENINGSWOORD
Paus Pius XI stelde in 1925 dit feest van Christus Koning in
als een reactie op de machten,
die tussen de eerste en tweede wereldoorlog tegen elkaar in gingen.
Ook wij als katholieken hebben ons eens heel sterk vereenzelvigd
met het triomfalisme van Christus Koning.
In onze tijd nu meer dan 80 jaar later lijkt dit feest nogal
gedateerd,
want we zijn bescheidener geworden en teruggeworpen op ons zelf
en op ons kwaliteit van bewust-christen-zijn
te midden van secularisatie en cultuurchristendom.
VOORBEDE
1.God, wij bidden U vandaag om een sfeer in de samenleving,
waarin wij mensen er mogen zijn voor elkaar,
dat we elkaar ter harte mogen gaan en naar elkaar mogen omzien,
dat wij zorg mogen hebben voor elkaar,
vooral voor de armen en een kleinen onder ons,
de zieken onder ons, al wie niet meer meetelt,
onbekend, ongezien en onbemind blijft
laat ons bidden…..
2.Wij bidden U God, dat wij ons bewust mogen worden
van de invloed en de macht die wij hebben,
zowel ten goede als ten kwade,
daar waar wij wonen, leven en werken,
ieder in zijn of haar eigen sfeer en op eigen niveau,
dichtbij in de buurt, maar ook veraf via de computer
en in onze houding ten aanzien van ons natuurlijk leefmilieu.
dat wij mogen groeien in persoonlijke verantwoordelijkheid,
laat ons bidden.
3.Wij bidden U vandaag speciaal voor allen
die leiding geven in de wereld en in de maatschappij,
voor allen die werkzaam zijn in de politiek
ter plaatste, in ons land en in Europa
en voor allen die werken binnen de VN en op wereldniveau,
dat zij mogen handelen vanuit de geest der waarheid van Jezus
Christus.
laat ons bidden….. |
|