Nieuwe Evangelisatie’ begint in het
gezin.
De nieuwe bisschop van Rome, paus Franciscus,
heeft een vragenlijst doen uitgaan naar alle
bisschoppenconferenties
over de hele wereld en dat zijn meer dan 5000 eenheden.
Hij wil zien hoe mensen vijftig jaar na het Tweede Vaticaans
Concilie
het huwelijk en gezin beleven volgens hun eigen aanvoelen en
geweten
Welke problemen zij daarbij ondervinden in verband met de
nieuwe evangelisatie.
Onfeilbaarheid van de kerk is immers iets van het hele
gelovige volk inclusief hiërarchie.
In het komende kalenderjaar 2014 worden alle gegevens
verzameld en verwekt
als voorbereiding op de komende bisschoppensynode in oktober
2014 in Rome.
Er komt een ‘Buitengewone’ vergadering van de
bisschoppensynode over de familie.
Er zijn immers vele zaken omtrent huwelijk en gezin die een
spoedige oplossing vereisen.
Wat zijn bovendien onze pastorale uitdagingen van familie en
gezin inzake geloofsopvoeding
en in verband met de hedendaagse vraag naar nieuwe
evangelisatie met name in West Europa? Want als het daar in
het gezin niet begint, dan heb je kans dat het nergens
begint.
Vandaar dat 2014 het ‘Jaar van het gezin’ wordt voor de
derde keer evenals in 1994 en 2004.
Volgens de Wereld-Katechismus (WKK) is de natuur onze
eerste leermeester.
God is onze Vader is het verborgene en Hij heeft in Jezus
zijn Geest nagelaten op aarde.
Die Drie-eenheid van Vader, Zoon en Geest vinden wij ook
terug in de sfeer van het gezin.
Het Huwelijk en het Gezin is een afstraling van die
Drie-eenheid van God.
God openbaart zich vanaf het begin -en elke dag nog- in de
scheiding van licht en donker,
in de scheiding van water en land, in het mannelijke en het
vrouwelijke samen.
Vanaf het begin openbaart de mannelijke Geest zich over de
over de vrouwelijke wateren.
En zo trouwt God voortdurend -tot op vandaag- met zijn volk
in ieder huwelijk en gezin,
zoals ook de kerk voortdurend -tot op vandaag- geboren wordt
vanuit de eucharistie.
God is in Jezus de bruidegom van de kerk en wij in onze ziel
zijn de bruid (Vgl. Maria).
Dat is het beeld in de hele bijbel en in de Katholieke Joods
Christelijke traditie van de kerk.
Het gezin van Jezus, Maria en Jozef is voor ons daarvan het
grondmodel.
Het is een gezin als geen ander en tegelijk een gezin als
alle andere gezinnen met problemen.
De toekomst van de wereld en van de kerk loopt via het
gezin.
Het gaat om het kleine gezin dat zich na de oorlog vanuit de
grootfamilie heeft ontwikkeld.
Er zijn nu vele problemen die om een oplossing vragen, zoals
het zg. homo-huwelijk.
God schiep de mensen mannelijk en vrouwelijk, maar er zijn
blijkbaar ook ‘variaties’ in de schepping en het aantal
echtscheidingen groeit nog steeds vanwege allerlei redenen.
Men kijkt tegenwoordig minder vanuit dogmatische en
moralistische hoek naar het gezin
en meer vanuit de spiritualiteit en mystiek van de twee
relatie in huwelijk en gezin.
De uiteindelijke spirituele zin van huwelijk en gezin staan
sterk onder druk en wij moeten
de tekenen van de tijd profetische onder ogen zien, want het
leven is kostbare gave en geheim.
Het gezin is het eerste en kleinste kerk in het klein.
Het is een voortgaand opvoedingsmodel en een omvormingsmodel
voor het leven
net als het huwelijksmodel van man en vrouw, die elkaar
levenslang voortdurend omvormen.
Het geeft je een basisspiritualiteit in je leven. Zo wordt
elke mens een bron
die op een uniek manier gaat stromen vanuit het gezin als
afbeelding van de Drieenheid..
Uiteindelijk is het gezin de levenskrachtige cel van de
samenleving.