GA OPEN NAAR DE HEMEL EN NAAR ELKAAR

Pastor W. Boerkamp O Carm

 

23-door het jaar-b
Marcus 7,31-37
+website: www.bewustchristen.nl 2009- spirituele overweging –w.boekamp o.carm.-groen



Effeta, dat betekent: Ga open voor God
Dat ene woord zegt Jezus als hij de doofstomme geneest.
Dat geldt ogenschijnlijk alleen voor die slechthorende man,
die zo moeilijk sprak. Verder op in het verhaal zien we echter,
dat alle omstanders opengaan voor God,
omdat ze God aan het werk zien in Jezus leven.

Ga open voor God in de hemel en voor elkaar.
Die man wordt door zijn streekgenoten bij Jezus gebracht .
Wat een opmerkzaamheid en gemeenschapszin blijkt daar uit.
Ze brengen hem in de openbaarheid en daardoor worden ze juist
zelf door de doofstomme in de openbaarheid gebracht.
Het heil werkt dus altijd van twee kanten.
Gezonden brengen zieken naar een plaats van genezing en tegelijk
worden die zg. gezonden door de zieken en gehandicapten bekeerd.
We weten niet eens hoe die doofstomme heette,
dus daar kan iedereen zijn eigen naam in vullen.
We weten zelfs niet of hijzelf wel wilde worden opgenomen
naar Jezus toe, want hij gedraagt zich zuiver passief.
Zijn streekgenoten dringen bij Jezus aan om een handoplegging.
Jezus doet wat Hem gevraagd wordt.
Wij vernemen, dat de man weer kan horen en normaal spreekt.
Verder blijft de man zelf buiten beschouwing.
We krijgen zelfs geen antwoord op de vraag of hij zelf wel genezing wilde,
of hij God dankbaar was en of hij zich bij Jezus aansluit
op zijn Weg naar Jeruzalem. Hij hoort immers alleen maar en spreekt normaal.
De stomme staat alleen in dienst van wat er met alle anderen gebeurt,
die zelf open gaan voor Jezus, zo lijkt het wel.

Hier gebeurt een wonder…..
Een doofstomme brengt het spreken van God in Jezus aan het licht.
Waarschijnlijk hebben de streekgenoten wonderlijke verhalen
over Jezus gehoord. Dat mogen we aannemen in een mondelinge cultuur.
Zij brengen de doofstomme vol hoop en worden zelf vervuld van geloof in Jezus.
Zij vragen om openheid van Jezus voor hun slecht horende streekgenoot,
maar ze gaan zelf open voor Gods werk in Jezus.
Met het optreden van Jezus begint een nieuwe (overgangs)-tijd net als nu.
Johannes de Doper loopt voor Jezus uit.
Wie kunnen we zeggen dat U bent vragen zijn leerlingen aan Jezus.
Zeg maar, dat blinden weer gaan zien, doven weer gaan horen,
lammen weer gaan lopen en dat de tong van de stomme
luid Gods lof verkondigt, zo zegt de eerste lezing.
God komt om ons arme mensen te redden (Jesaja 35,4-7a)
Hij heeft de armen naar de wereld uitverkoren om rijk te zijn
in het geloof en erfgenamen te worden van zijn koninkrijk,
dat Hij belooft heeft aan wie Hem lief hebben (Jak.2,1-5)
In droge steppe ontspringen beken en rivieren gaan in de woestijn.
de dorre vlakte wordt een vijver, het dorstige land een waterbron.
Jezus lijkt de profeet Jesaja wel, 800 jaar voor Christus.
Hij wil vandaag dat de omstanders er in alle talen over zwijgen,
maar zij worden daardoor juist als maar geestdriftiger
en getuigen onstuitbaar: Geweldig wat Hij allemaal heeft gedaan.

De streekgenoten vragen om een handoplegging.
Dat betekent dat je iemand plaatst onder de invloedssfeer van de H.Geest.
Denk aan de handoplegging bij het vormsel.
Maar er gebeurt veel meer: Jezus neemt Hem uit de menigte apart,
steekt zijn vingers in zijn oren en raakt zijn tong met speeksel aan.
Hij kijkt op naar de hemel om daar mee uit te drukken,
dat Het uiteindelijk God zelf is, die door Hem als medium werkt.
Hij zucht alsof hij Gods scheppingsadem van den beginne
helemaal door zich heen laat gaan en
Hij sprak en het was, zoals in het scheppingsverhaal staat.
Honderd procent aandacht besteden aan iemand met wie je praat,
en niet tegelijk met je gedachten bij iets of bij iemand anders zijn
of bij je eigen antwoord, dat je al klaar hebt.
Wie kan dat nog in onze tijd: sta je nog echt open voor de ander?
De volle aandacht en mindfulness aan hem of haar besteden,
zoals een moeder een wondje op de knie van haar kind geneest en kust.
Aanraken, opkijken, zuchten voor een moeilijk karwei, zeggen en spreken.
Het zijn allemaal werkwoorden, die aangeven
wat zich hier in het geheim voltrekt op rituele wijze:

In Jezus openbaart God zich op een mysterieuze wijze.
Jezus, daar is God aan het werk en het staat Hem op het lijf geschreven.
Hij spreekt en het gebeurt en er is geen verschil tussen woord en daad.
Hij kijkt het Gelaat van God als het ware naar zich toe.
Hij zucht zoals de oeradem van God eens over de wateren zweefde.
Hij spreekt zoals God almachtig zelf spreekt en het ontstaat,
zoals het scheppingsverhaal menigmaal zegt.
Alle zintuigen worden in het ritueel van vandaag gemobiliseerd.
Wat een simpele handoplegging had moeten worden
wordt een gebeuren met alle zintuigen en ledematen tegelijk
en alles staat in dienst van dat ene woord:

Ga open voor God en voor elkaar.
Schenk aandacht aan God en aan elkaar, want samen kunnen we verder.
Moge uitgerekend die doofstomme dat ons vandaag juist leren.
Dat we zo samen gebracht worden in die vrije ruimte van God.
Mogen ook wij zo geestdriftig en onstuitbaar
vanuit God in ons zelf spreken in plaats vanuit eigen belang.
Ga open, treedt uit de ik-gerichtheid, narcisme en eigenbelang
en laat vanaf nu al je vooroordelen ten opzichte
van de ander varen, dan kunnen we samen verder.