16-Door het jaar-A
Mat. 13, 24-30
+website-
www.bewustchristen.nl
-2008-spirituele overweging-w.boerkamp o.carm.-groen
Jezus opent zijn mond alleen maar in gelijkenissen.
In die parabels openbaart hij wat vanaf de grondvesting
van de wereld verborgen is geweest.
Ik tel er ongeveer dertig verhaaltjes, die je thuis in het
gezin
en in de basiscatechese op de katholieke school eigenlijk al
moet leren.
In die verhalen gebruikt Jezus beelden
uit het alledaagse leven van zijn volk.
Zonder beelden heeft Hij niets gezegd, vertelt Johannes.
Die verhalen lijken dus op situaties in het concrete leven.
Spreken in beelden komt direct over en raakt je direct in
het hart
Daarbij gaat het vooral om een springend punt of een enkele
gedachte.
Het koninkrijk van God lijkt op……
-Het lijkt op een onooglijk klein mosterdzaadje,
dat als kleinste van alle zaden kan uitgroeien tot de
grootste boom.
Dat vraagt dus om een groot geloof en hooggespannen
verwachtingen.
-Het lijkt ook op een nietig stukje zuurdeeg,
die een vrouw in een grote bak meel doet.
Het verdwijnt er helemaal in en de volgende morgen is het
hele deeg
er van doortrokken, zodat er niets meer van te zien is.
Het is zelfs genoeg voor een feestmaal of een bruiloft.
-Het lijkt op een verborgen schat in de akker die je ontdekt
en
-Het lijkt op het zoeken en vinden van een mooie kostbare
parel:
Je hebt er alles voor over en je verkoopt er alles voor wat
je bezit.
Het zoeken en vinden van de schat van je leven
Dat betekent het zoeken en vinden
van je roeping en je bestemming in het leven.
Jezus kan hier spreken uit eigen ervaring.
Hij heeft de grote liefde van God gevonden in zijn leven.
Hij doet afstand van alles om zich geheel aan God te wijden.
Hij weet zich sinds zijn doopsel bemind in tijd en
eeuwigheid
De duivel komt in zijn leven nog wel eens rond spoken,
maar Hij laat zich niet langer beheersen door begeerte.
Hij droomt voortaan alleen nog van het Koninkrijk Gods
en zijn gerechtigheid, want daarin moet je geluk zoeken.
Vlak voor je ligt de schat, in de akker van het gewone leven.
Tenslotte lijkt het Rijk van God op een sleepnet,
dat in zee wordt neergelaten: er komt van alles in terecht,
recht en slecht, en aan het einde bij het ophalen van het
net,
bij de oogst wordt het goede van het slechte gescheiden.
Zo zullen ook de engelen doen op het einde der tijden,
maar de vraag is of je op de valreep nog wel zieltjes
kunt redden door te dreigen, zoals Matteus doet.
God werkt als goed zaad te midden van onkruid
God lijkt op een mens die goed zaad zaait dat vanzelf opkomt,
terwijl s’nachts zijn vijand er bewust onkruid tussen
doorzaait.
Laat beide samen opgroeien tot de oogst,
want een mens is niet in staat om te oordelen.
Dat moet je aan God zelf overlaten bij de oogst.
Het goede komt nooit alleen, maar groeit samen op met het
kwade.
Het goede komt uit zichzelf - van God- in ons naar boven.
Dat is het Rijk Gods en de kinderen van dat Rijk zijn goed
zaad.
Het groeit in het geheim, terwijl de boer slaapt.
Het kwade echter wordt er s’nachts
bewust door een vijandig mens doorheen gezaaid.
Dat doen de kinderen van het kwaad,
die uiteindelijk van de duivel afkomstig zijn.
Goed en kwaad zijn vaak diep met elkaar verweven,
zodat je als mens vaak niet in staat bent om te oordelen.
Je moet de geesten wel goed van elkaar leren scheiden,
Je kunt en je mag niet direct oordelen en je moet geduld
hebben.
Het valt op, dat Jezus verderop in het verhaal veel geduld
heeft.
Het mosterdzaadje duidt op vertrouwen in de groeikracht van
het goede.
De gelijkenis van het zuurdesem in het meel zegt ons, dat
onze
gelovige levenshouding alles moet doortrekken zoals gist in
meel.
Het kwaad zal uiteindelijk overwonnen worden, maar het is
tot aan de dag van de oogst en het eindoordeel onuitroeibaar.
Soms gaat onze aandacht helemaal naar het onkruid toe
en lijkt het kwade zo mooi en aantrekkelijk, maar soms
verstikt
het kwade juist het goede, dat maar niet te voorschijn komt.
Zoek eerst naar het postief goede van God in het leven.
Concentreer je op de liefde en kracht van God in het
koninkrijk.
Richt je eerst op het positieve, dat gestalte krijgt in ons
midden.
Dta gebeurt als we vrede zoeken, rechtvaardigheid bewerken,
oog en hart hebben voor de kleinen en mededogen tonen.
Dat koninkrijk is onder ons met vallen en opstaan,
met goed en kwaad door elkaar, want we zijn zelf ook niet
volmaakt.
Er is geen leven zonder onkruid, maar richt je niet te veel
op wat niet deugt of op wat kwaad lijkt.
Geef op de eerste plaats het goede de tijd en de kans om te
rijpen.
Het goede kan zelfs uit het kwade voortkomen.
Wie oren heeft hij luistere
Misschien moeten wij eerst anders of beter leren luisteren.
Zie op de eerste plaats de kracht van Gods liefde in mensen.
Dan valt het onkruid vanzelf weg en heeft het geen betekenis
meer.
In het echt luisteren valt ook elke interesse in het
oordelen weg.
Dat komt trouwens alleen aan God zelf toe en is geen
mensenwerk.
Verandering en bekering vragen geduld, barmhartigheid,
zachtmoedigheid en mildheid. Je mag het kwaad haten,
maar zorg ervoor dat je zelf ook eerder bemind bent dan
gehaat.
|
|