Mat. 7, 21-27
+website-
www.bewustchristen.nl
-2008-spirituele overweging-w.boerkamp o.carm.-groen
Christenen zijn Mensen van de weg
Leven is meer dan ademhalen
en gedachteloos met ander mensen mee lopen.
Leven is voortdurend kiezen en goed kijken op de weg waar je
loopt.
Er zijn altijd en overal twee wegen waaruit je moet kiezen.(ps.1)
Het ene is de brede weg van de minste weerstand.
Je hoeft er niet naar te zoeken, want die weg wijst zich
vanzelf,
het is een drukke weg en je bent op die slechte weg nooit
alleen.
Kies liever voor die andere weg ten leven, het is wel even
zoeken,
je moet namelijk eerst door een klein nauw poortje gaan.
Daarachter is een smal pad waarop je
eigenlijk maar met een mens tegelijk kunt lopen.
De mens van psalm1, Mozes en Jezus gaan je voor op die weg.
Het leven en de dood, stel ik jullie voor ogen, de zegen en
de vloek.
Kies dan het leven, opdat jullie leven, en prent Gods woord
in je hart
en wijk niet af van Zijn Weg (Deut.11, 18.26-28 en 30,19)
Pas op voor valse profeten in schapenvacht.
Je kunt iemand niet in het hart kijken.
Pas aan de vruchten ten tijde van de oogst
kun je zien wie uit God is en wie niet.
Vrome woorden over God zijn er hier op aarde genoeg en te
over.
En als je alleen maar werkt aan vrede en gerechtigheid
om jezelf te verheffen in plaats van dat te doen ter ere van
God,
dan val je bij de oogsttijd toch nog onherroepelijk door de
mand.
Je wordt slechts gerechtvaardigd door het geloof in Christus;
niet door de werken van de wet, zegt Paulus vandaag
in de tweede lezing (Rom.3,21-25a.28)
Leef als een huis op rotsgrond die God is
We zijn vandaag aan het eind van de Bergrede,
dat meer is dan een gedragscode. Het is eerder een de
leefregel
en een weg die je metterdaad gaat in je leven.
Het gaat er om dat je die heilige woorden van Jezus op de
berg
niet alleen hoort, maar ook werkelijk doet en in praktijk
brengt.
Als je leeft vanuit een rotsvast vertrouwen en doet wat je
gehoord hebt,
krijgt niets en niemand je aan het wankelen.
Wees mij een rots Heer, waar ik vluchten kan (ps.31)
Volgens de evangelist Matteus is Jezus een tweede Mozes.
De Joodse Wet en het Evangelie horen bij elkaar en rijmen op
elkaar.
Er gaat bij Jezus geen titel of Jota van de Wet verloren:
Als mensen in liefde en vrede met elkaar leven,
zullen ze iets ervaren van het Geheim van God en omgekeerd
zullen mensen iets ervaren van het Geheim van God,
als zij in liefde en vrede met elkaar leven.
Gelukkig de mens die geen voet zet op de weg van de zondaar,
maar die leeft met Gods wet en die dag en nacht overweegt.(ps.1)
Om het rijk van God binnen te kunnen gaan.
We horen vandaag naar het slot van de Bergrede,
dat tegelijk een samenvatting is van waar het om gaat.
We horen vandaag wat opbouwt of wat afbreekt.
Godsdienst is meer dan een vrome frase.
Je moet je ook daadwerkelijk bekennen tot God door zijn wil
te doen.
Je moet niet alleen in naam van God het leven duiden als een
profeet,
maar ook hier en nu Gods wil doen in gerechtigheid.
Dan bouw je aan een huis dat op rotsgrond wordt gebouwd.
Gebruik Gods naam niet als een alibi voor je goede werken
voor je zelf, voor je eigen gezag, macht en aanzien.
Dan is je hart er niet bij en ben je innerlijk niet in
harmonie:
en dan is er een breuk tussen je denken, willen en doen.
Dan kun je niet groeien in de wil van God.
Er is maar een bron waar uit alles
in overeenstemming met de wil van de Vader voortvloeit.
Wat wij te doen hebben, is reeds door Christus gedaan.
Daaraan kunnen wij niets toevoegen,
maar we kunnen wel het werk van Christus uitbeelden.
Dat gebeurt niet dank zij ons, maar ook niet zonder ons.
Het gaat er om dat je weet te sterven
in de overgave aan de wil van de Vader.
Welnu, die wil van de Vader ligt verwoord in de Bergrede.
Dat vormt de grondslag van het Koninkrijk der hemelen
en de rotsgrond waarop de ware leerling van Jezus zijn huis
bouwt.
Alleen dat kan de verwatering van het christelijk ideaal
tegen gaan
en de tegenstroom van het kwaad en de stormen van het leven.
Alleen een dwaas bouwt zijn huis op los zand.
Horen en handelen vanuit eigen ervaring
Vertrouw net als Jezus op je eigen ervaring en aanvoelen.
Probeer daarin het woord van God te ontdekken en handel
daar ook naar, zo zegt Jezus aan het eind van de Bergrede.
Zo roept Hij ons op tot een volwassen godsdienstigheid.
Wat jullie willen dat de mensen voor jullie doen, doe dat
ook voor hen.
Dat is in een zin de volle betekenis van de
Joods-Christelijke Godsdienst.
Wat Gij niet wilt wat U geschiedt doe dat ook een ander niet.
Beschouw je naaste als je zelf met ook een eigen ervaring
van God.
Het gaat Jezus om volwassen gelovigen, die steunen op wat ze
van binnen-uit hebben geleerd vanuit hun eigen
geloofservaring
en hun omgaan met God, die groter is dan wij zelf.
Dat is de rots, waarop wij staan en waarop heel ons zeggen
en doen is gegrond
Door alle zelfprestatie van je af te zetten kom je steeds
meer
onder de invloedsfeer van God en dat maakt mensen
enthousiast.
Dan kun je net als Jezus spreken: Tot de ouden is gezegd,
maar Ik zeg U…
|
|