MENS VAN VREDE

Pastor W. Boerkamp O Carm

 

Palmzondag-B
Marcus 11,1-10

+website: www.bewustchristen.nl -2009-spirituele overweging-w.boerkamp o.carm.-paars


Op Palmzondag begint de goede, stille, heilige lijdensweek
Met een palmtak in de hand gaan wij Jezus tegemoet treden.
Het gaat vandaag om hoe je binnenkomt:
binnenkomen in een huis, in een stad, in een land.
Hoe je bij iemand anders overkomt en binnenkomt,
in het innerlijk van de andere persoon.
Je eerste woord moet vrede zijn, zegt Jezus.
En dan mag je verwachten, dat die vrede ook terugkrijgt.
Als dat niet zo is, sla dan het stof van je voeten
en laat ze de hakken zien of de zolen van je schoenen.
Zoals die journalist in Irak zijn schoenen gooide naar Busch

Een sjofele koning die laag op een heilig ezeltje zit
De Zoon van David komt vandaag op het Joodse Paasfeest
in de Stad van David om Israëls Bevrijdingsfeest te vieren.
Na vier honderd jaar komt Hij in Israël weer bezieling brengen
en gerechtigheid voor de geringen, zodat de stad Jeruzalem zijn
uitstraling van de liefde van God voor alle volkeren weer terugkrijgt.
Als een Prins komt hij Jonkvrouwe Jeruzalem bevrijden:
Zeg aan de dochter van Sion:
Zie uw koning komt tot u, zachtmoedig en gezeten op een ezel
op een jong veulen van een lastdier (Zacharias 9,9)
De Koningszoons staat aan de poort, klopt
en zegt tegen Vrouwe Israël, zijn bruid:
Doe open, mijn liefste en laat mij er in (Hooglied)
Hij staat al aan de voet van de Olijfberg, waar aan het
einde der tijden God zich definitief zal openbaren.
God geve dat uit dit Nieuw Verbond nieuw leven zal ontkiemen.
Niet als een triomferend veldheer weleer hoog te paard,
maar als een sjofele koning die laag op een ezeltje zit,
zo komt hij binnen als een vredevorst, rechtvaardig en zachtmoedig
en wel op een heilig ezeltje, waarop nog nooit iemand gezeten heeft.
Zo gaat Hij een weg die nog nooit iemand voor Hem gegaan is.
Het is alsof dat ezeltje daar al eeuwen staat te wachten,
vast gebonden aan de kant van de weg
en geduldig wachtend tot de Heer het nodig heeft.
Wat voor de tempel is bestemd mag een mens niet eerst
voor iets anders gebruiken in het profane leven.
Daarom is het echt een heilig ezeltje dat de tempel zal reinigen.

De mensen omstuwen hem met palmtakken en jubelen:
Hosanna, Zoon van David, gezegend Hij
die komt in de naam van de Heer,
Hosanna in den Hoge. Kom ons toch redden (psalm 119,25)
Vanaf vandaag gaat God definitief trouwen met zijn volk als bruid.
In Jezus gaat God zelfs drie dagen als een graankorrel in het graf rusten
om zo deze aarde te heiligen: “Het is volbracht” ’T is doane!

Het gaat er vandaag om hoe je bij iemand binnenkomt.
Het is nog niet zo lang geleden dat de Romeinse keizer Vespasianus
na de verovering van de hoofdstad zijn intocht hield in Jeruzalem.
Als een veroveraar hoog te paard kwam hij de stad binnen
met krijgsgevangenen en buitgemaakte tempelschatten.
De profeet Zacharias zag vroeger als in een geestelijk visioen
een koning Jeruzalem binnenrijden, een vredevorst,
rechtvaardig, zachtmoedig op een ezelinnenjong, zoals men wist.
Zo gaat nu ook Jezus als de Zoon van David de weg ,
die zo nog nooit door iemand gegaan is.
Hij komt de stad binnen in een Messiaanse gestalte
laag op een ezel, het lastdier van de armen.
Dat zou je kunnen vergelijken met onze draagfiets van vroeger.

Op witte donderdag zal Hij als een huisknecht neerknielen
Zo zal Hij de leerlingen de voeten wassen en afdrogen als een slaaf
Hier zie je ook de kracht van symbolen en symbolische handelingen,
zoals symboolpolitiek, symboolreligie en symboolspiritualiteit..
Vandaag willen wij Jezus, de man van vrede, volgen
met het teken van de palmtak in onze hand.
Op die manier worden wij van hier weggezonden om te getuigen
dat ook wij bewust de weg van Jezus willen gaan.
Dat is een weg van vrede en dienstbaarheid en een publiek getuigenis
van dat ook wij willen proberen vrede gestalte te geven in ons leven
en dat wij ons openlijk verzetten tegen machtsmisbruik en bedrog.
Het gaat er vandaag om hoe je bij iemand binnenkomt.
Dat betreft niet alleen de buitenkant en onze openheid,
maar ook hoe je overkomt in het innerlijk van een ander mens:
d.w.z. hoe je op die ander inwerkt: chemisch, lichamelijk,
maar ook psychisch, sociaal, cultureel, religieus en symbolisch.
En dat je zeker niet vandaag:“Hosanna” roept en morgen:“Kruisig Hem”.
Jezus laat de liefde van God totaal door zich heen laat gaan.
Vrede is niet alleen afwezigheid van oorlog,
maar ook iets positiefs waarvan dat woord Sjaloom getuigt
De goede, stille heilige lijdensweek
zal daar in de komende dagen van getuigen.