1-Advent-A-1
Matteus 24,37-44
+website:
www.bewustchristen.nl
-2007-spirituele overweging-w.boerkamp o.carm.-paars
God is altijd de komende In de
geschiedenis van mensen doet God zich altijd weer anders en
nieuw voor. Dat nodigt uit tot waakzaam en aandachtig leven.
Richt je daarom steeds op het Wezen van God in alle
situaties en omstandigheden van het leven. Dat kan alleen
door dag en nacht in gebeden te waken, in het basissacrament
van broederschap en zusterschap en in dienstbaarheid en
solidariteit met de naaste op je weg. Probeer zo gevoel te
krijgen voor de juiste waarde van dit leven. Smeed je zwaard
om tot ploegijzer en leer de oorlog toch af. (vgl.
Jes,2,1-5) Hanteer liever het zwaard van de geest: Zoek
eerst naar God en zijn Gelaat waarvoor je staat. Probeer op
die manier altijd en overal eerst de ontvangende van God te
worden en te zijn in je leven.
Bij God bestaat geen tijd God
blijft altijd dezelfde en verandert niet. In uw ogen zijn
duizend jaren als een dag, zegt de psalm Dus is de kerk ook
nog maar twee dagen oud, zou je kunnen zeggen, in weerwil
van mensen die denken dat de tijd van de kerk voorbij is. We
staan nog maar aan het begin van de schepping en de kosmos,
die ook nog maar net zeven dagen oud is, zoals het
scheppingsverhaal in de paasnacht zegt. Wij mensen leven in
de tijd en zijn dus veranderlijk. Een leven lang worden we
voortgaande omgevormd in onze directe betrokkenheid op God
in ons zelf en in de ander. We leven in de tijd tussen Jezus
Christus, gisteren, vandaag en in de toekomst, eerste en
laatste, oorsprong en einde, Hij die is en die was en die
komt (Apok.1,8)
Begin van een nieuw kerkelijk jaar
Met Advent en Kerstmis( van 400 n.Chr) begint ons jaarlijks
hoofdfeest van Pasen, dat zijn vruchten afwerpt met
Pinksteren. In de R.K.kerk kennen wij op zondag een
lezingencyclus van drie jaar: A-Matteus, B-Markus en C-Lukas
en het vierde evangelie van Johannes op liturgisch sterke
tijden. Met de eerste zondag van de Advent in 2007 begint
een nieuw kerkelijk jaar van de evangelist Matteus. Een jaar
lang luisteren wij elke zondagmorgen in de kerk naar zijn
verhaal van en over God in Jezus Christus. Hij schrijft zijn
evangelie vooral voor de eerste joodse christenen. Tijdens
de hele eucharistieviering en in de week die volgt overwegen
wij de inhoud daarvan en van daaruit kunnen wij ook bidden
en tot beschouwing komen in het dagelijks leven. Zo worden
wij elke zondag in de H.Mis geestelijk begeleid door niemand
minder dan God zelf.(= werk van God). In en vanuit de
godsdienstoefening op zondagmorgen gaat God met ons zelf aan
het werk: godsdienst is mensendienst. Aan het einde van de
viering worden wij weggezonden met een missie. Wij bidden
tot de genadige God, Vader van Onze Heer Jezus Christus, de
Gezalfde en Messias, dat Jezus dood is en eenmaal terugkomt.
In de samenkomst maken wij openlijk het mysterie (=geheim)
van ons geloof bekend: Als wij eten van de Tafel van het
Woord en in de Dienst van de tafel eten van het brood en de
beker met wijn vieren wij zijn leven, dood en verrijzenis
totdat Hij terugkomt. Die zondag is het midden van de week
waar alles om draait. net als de morgen -als het licht wordt-
het midden is van dag en nacht. Zo is het elke dag Pasen,
zondags nog meer en met Pasen nog het meest.
De komst van de menszoon: de
Messiaanse tijd De Joden speken over de komst van de Messias
en wij christenen als volgelingen van Jezus spreken over de
weder-komst van Jezus. In ieder geval zal eens de Mensenzoon
uit de hemel neerdalen om op aarde zijn rijk van vrede en
gerechtigheid te stichten. Waar en wanneer dat gebeurt weet
geen sterveling en ook Jezus niet? Zoek daarom eerst naar
God en naar waar het in het leven om gaat en het overige zal
je er bovendien allemaal worden bijgeschonken. Denk niet
zoals de mensen in de tijd van Noach: na ons de zondvloed.
Zorg dat je niet helemaal opgaat in dit leven zodat je wordt
verrast, als door een dief in de nacht of door de komst van
de mensenzoon. Laat je eerder leiden door Gods Beloften en
het Woord van God. Toon je een dienaar van God op wie Heer
kan vertrouwen tijdens zijn afwezigheid en tot zijn
terugkomst: wees waakzaam!
Heel ons leven is een advent. God
kan altijd en overal ontwaken in onze ziel en in onze
omgeving. Waakzaamheid is nu in dit leven al geboden net als
in de dagen van Noach en niet pas aan het einde van de tijd.
Alleen wie waakzaam leeft zal Gods redding aanschouwen. Elk
moment krijg je het leven in de vorm van dag en nacht. Licht
komt voort uit duisternis en de dag komt uit de nacht. Dat
verschil inspireert ons leven en die verhouding geeft
structuur aan ons leven en bepaalt onze manier van leven.(
vgl. Leefregel) Die grondvorm bepaalt heel ons levensritme
en onze dagorde. Het bepaalt ook de orde van dienst van heel
het Kerkelijk Jaar. Dat begint elk jaar met de eerste zondag
van de Advent. Kerstmis en de komst van Christus is het
begin van het paasfeest. Als de nacht ten einde loopt breekt
de dag aan: Ons heil is nabij. Elke dag wordt het Pasen als
het licht je s’morgens aanstoot en wakker kust. Dan wapenen
wij ons telkens opnieuw met het licht. We bekleden ons elke
morgen met de Heer Jezus Christus en het vraagt van ons
christenen een behoorlijk gedrag dat het daglicht kan
verklaren. ( Vgl 2e lezing Rom.13,11-14)