25-Door het jaar-C Lukas 16,1-13
+website-
www.bewustchristen.nl
-2013-spirituele overweging-w.boerkamp o.carm-groen
Wee hen die onrechtvaardig en
onbetrouwbaar zijn (Amos 8,4-7) In het evangelie gaat het
vandaag over een onrechtvaardige rentmeester. Hij krijgt
ontslag van zijn rijke baas vanwege zijn wanbeheer. Hij kan
de boeken en computers inleveren en vertrekken. Het is een
corrupte zaakwaarnemer die fraude pleegt en meer vraagt dan
hij zelf weer aan zijn baas verschuldigd is. Tegelijk ziet
hij echter in hoe kritiek zijn eigen situatie is. Hij pakt
het nog op tijd aan en redt wat er nog te redden valt. Hij
draait zijn rijke baas nog net even een pot uit en hij spant
zijn eigen debiteurs voor zijn karretje. Hij laat anderen
frauderen om daar zelf mee te kunnen chanteren om
uiteindelijk een inkomen en een dak boven zijn hoofd te
krijgen. Jullie kunnen nog veel van die slimme
onrechtvaardige man leren, zegt Jezus vandaag aan het eind
van het evangelie. De baas is kind van de onderwereld en
stoort zich aan God nog gebod. Hij slooft zich uit voor
slechts materieel geluk en tijdelijk heil en gewin. Jullie
zijn kinderen van de bovenwereld en van het licht, zegt
Jezus vandaag. Daarom zou ik wensen dat jullie ook zo zouden
ijveren voor jullie eeuwig heil. Als je toch vriend wil
worden van de geldduivel als afgod, doe het dan zo, dat je
er God de Heer, die je zijn hele bezit heeft toevertrouwd,
mee dient. Dan zullen ze je ook opnemen in hun eeuwige
tenten. Daarna horen wij nog enkele spreuken over het omgaan
met geld en goed.
In onze tijd wordt alles
gecommercialiseerd en in geld uitgedrukt. Er is zelfs sprake
van anonieme salarisverhoging en zelfverrijking zonder
afzender. Meer winst noteren dan wat echt is, zodat de
aandelen stijgen in waarde. Of minder winst noteren uit
eigenbelang en om je eigen hachje te redden. Het kwaad heeft
vaak geen gezicht en de kinderen van de duisternis gaan vaak
met meer slimheid te werk, dan de kinderen van het licht. Er
zijn vele vormen gegroeid van grenzeloze (zelf)verrijking,
die tegelijk groeiende armoede tot gevolg heeft. Armen
worden immers gemaakt door overdreven rijkdom. Bovendien is
materieel onrecht in onze rijke westerse wereld vaak een
voedingsbodem voor opstand en een bron van terrorisme. Als
we niet wereldwijd delen, dan komen ze het halen, wordt al
decennia gezegd. En als het niet goedschiks kan dan maar
kwaadschiks, zeggen ze dan. De goederen en hulpbronnen in
onze zich globaliserende wereld moeten beter verdeeld worden
voor alle mensen volgens Gods heilplan. (ITim.2,1-8) De
leiders in de wereld en in de kerk moeten er voor zorgen,
dat alle mensen een godsvruchtig en waardig leven kunnen
leiden, zegt de tweede lezing vandaag (I Tim. 2,1-8). Jezus
nodigt ons uit tot een gewetensvolle keuze: De geldduivel of
God. De beslissing ligt in ons hart, waar vasthouden aan
eigen belang worstelt met loslaten daarvan. Evangelie als
tegen-beweging in onze samenleving We moeten de daloog
aangaan met de andersdenkende. Bijna in elke straat woont
ondertussen wel een allochtoon of andersdenkende. Daarmee
geeft God je de kans om op gedachten te komen. Ga daarbij
uit van de menselijke waardigheid, die bedoeld is voor
iedere mens zonder onderscheid en voor heel de mens in al
zijn relaties en meer dan alleen economisch. Werk aan een
evangelische tegenbeweging van liefde tot God en de naaste,
wat tevens het unieke is van Jezus. Durf als christen anders
te zijn met een eigen christelijke levensstijl, zonder er
perse een etiket op te plakken. Negeer degenen die een
levensstijl voorstaan die louter gebaseerd is op uiterlijk
en bezittingen, op arrogantie en geweld, op zelfbelang en
succes ten koste van alles. Nederigheid is de beste weg,
niet alleen omdat het een grote menselijke deugd is, maar
boven alles omdat het Gods unieke weg is in Jezus. Wee
waakzaam en kritisch en durf anders te zijn en de grenzen
van de verwachtingen te overschrijden. Als christenen zijn
wij immers bezorgd over de voortgaande verharding van de
samenleving in de richting van ieder voor zich en van God
los.
Wat kun je leren van een slimme en
onrechtvaardige rentmeester? Hij verstrekt zijn eigen
positie door zijn welgestelde meester inkomsten te onthouden.
Welnu, misschien heb je geld waar je niet eerlijk aan bent
gekomen, wees dan zo slim en deel er van uit puur uit
geestelijk eigen belang: dat je uiteindelijk thuis mag zijn
bij de armen en eenvoudigen, voor wie de bijbelse God immers
altijd een zwak heeft gehad. Als je slechts oog hebt voor
uiterlijke rijkdom en streeft naar materiele overvloed, dan
zul je op den duur innerlijk arm zijn en geestelijk niets
bezitten. Je kunt niet God dienen en Rijkdom, want zoeken
naar God vraagt immers gerechtigheid. Je hart gaat uit naar
het een of naar het ander. Je geldzucht zou wel eens je
ondergang kunnen worden.
Hoe vindingrijk ben je ten aanzien
van je geestelijk welzijn? Zouden wij niet net zo
vindingrijk kunnen worden in het Rijk Gods, in het werken
aan gerechtigheid, vrede en heelheid van de schepping? Hoe
ontwikkelen wij een cultuur van christelijke vrede en
verdraagzaamheid? Hoe versterken wij de betrokkenheid van
religies, godsdiensten, kerken en moskeen bij processen van
vrede en ontwikkeling? Vrede kun je echter niet in een
supermarkt halen en je krijgt het niet op een koopje. De
opdracht is werken aan gerechtigheid en dat geeft vrede. Dat
gaat samen hand in hand en daar moet aan gewerkt worden. Er
zijn vele wegen mogelijk die bijdragen aan vrede, maar wij
zullen wel in beweging moeten komen om vrede dichterbij te
brengen, zowel in het klein als in het groot. Werken aan een
parochie waarin de spiritualiteit van de vrede wordt
ingeoefend. Een plaatselijke geloofsgemeenschap als
oefenschool voor solidariteit met elkaar. Bidden wij om een
geestelijke omvorming van ons zelf naar die vrede toe en om
te werken aan vrede concreet dichtbij in onze eigen omgeving.