2-Advent-C
Lukas
3,1-6 Overweging
OP DE DREMPEL NAAR
EEN NIEUWE TIJD
Kerk en wereld in
overgangstijd
Johannes betekent dat God genadig
is.
Hij begint al vast te dopen en
krijgt zo de bijnaam van ‘De Doper’
Hij leeft in een overgangstijd van
het Oude naar het Nieuwe Testament.
Hij is een voorloper, een
voortrekker, een wegwijzer, een wegbereider van
Jezus van
Nazareth, die koploper wordt van een
nieuwe beweging
Ook wij leven op
de scharnier van het Heilig Millenniumjaar 2000
in de
geschiedenis met een kerk en wereld in een overgangstijd.
Het is vergelijkbaar met het
optreden van die Grote Profeet en Doper in de woestijn.
Denk ook aan de tijd van
Columbus met zijn wereldontdekkingen
rond 1500
en aan de
crisistijd in de kerk met de opkomst van de beweging van de
Moderne Devotie,
waarvan de wieg
in Deventer staat met de komst van Geert Grote
De uitvinding van de boekdrukkunst
van toen kun je vergelijken met
de uitvinding
van computer en internet nu.
Vanaf die tijd kan iedereen zelf de
bijbel lezen in de volkstaal
en niet alleen
de pastoor in het Latijn.
Zo kan nu iedereen via
internet de wereld veroveren met zijn
of haar eigen computer.
De Geest van God in
Jezus wordt gedemocratiseerd in de
harten van alle mensen.
Iedereen wordt zich bewust van zijn
of haar eigen directe lijnt met God,
want sinds ons
doopsel is iedereen priester, koning en profeet.
Dat is onze drievoudige roeping .
De bijbelse
overgangstijd van Johannes de Doper en Jezus van
Nazareth
Onze tijd lijkt op de overgangstijd
van het Oude naar het Nieuwe Testament.
Johannes de Doper is de
heraut van een nieuwe tijd, die met
Jezus definitief doorbreekt.
Dat kleine stukje Palestina wordt
door het grote Romeinse Rijk van de zeerovers
afgepikt en
bezet, zodat vele mensen op de vlucht gaan.
Daardoor komen er volksverhuizingen
en veel mensen raken op drift
net als nu met
die Westerse cultuur die alles aan zich trekt.
Daarom groeit er een wereldwijde
kloof die nog steeds groter wordt
in plaats van
dat wij de millennium-doelen halen in
2015
Globalisering en grootschaligheid
is het gevolg.
Dat verjaagt de kleinschaligheid van
de dorpen en families.
Het veroorzaakt
verruwing van omgangsvormen,
botsingen van
culturen en godsdiensten en andere vreemde machten.
Er komen zware belastingen die samen
zelfs kunnen oplopen tot 70 procent.
Mensen worden slaaf van die grote
keizer uit Rome,
die alleen maar
het volk wil tellen voor de belasting.
Elk mens telt en heeft een naam,
zoals Mgr.Muskens
zegt, dat geldt niet meer.
Ook nu pleiten wij voor een meer
sociaal Europa.
Als je dat allemaal weet kun je het
komende kerstverhaal van Lukas ook
beter begrijpen.
Het volk van Jezus wacht al heel
lang op een nieuwe profeet.
Johannes gaat waar nog geen weg is
en Jezus wordt zelfs meer dan een profeet.
Eenmaal in kontact met Johannes
ontdekt Hij zijn roeping, charisma en identiteit.
Het optreden van
Johannes de Doper is een echte gebeurtenis
Hij wordt duidelijk in gekaderd in
de geschiedenis
Het woord van God overkomt hem,
zoals dat nu ook voor ons geldt.
Het gebeurt in
de woestijn. Ook nu zijn veel mensen in een
woestijnsituatie.
Er zijn veel zoekende mensen, die
vaak als vissen op het droge snakkend naar water
Het is crisistijd in kerk en
maatschappij.
Die crisis kan echter ook vruchtbaar
worden en wat mij betreft een groeicrisis
worden.
We worden ondergedompeld worden in
een doopsel van bekering
en we gaan
vanaf nu anders denken en doen en profeten worden:
Einde gedogen en niet meer bang
zijn.
Het wordt tijd
dat wij zout der aarde en licht der wereld worden
Op tijd mond je open doen en onze
drievoudige roeping van ons Doopsel waarmaken
Wat is een
profeet?
Hij of zij voelt zich geroepen iets
in de publieke ruimte te zeggen
Je wordt een medium in het komen van
God zijn Woord:
Je spelt het heden en zegt wat er
hier en nu aan de hand is.
De
bijbelse profeet is
woordvoerder namens God.
Daarom begint zijn spreken vaak met
de uitdrukking: Zo spreekt
God…
Hij staat tussen de koning en het
volk en zegt hoe God er tegenaan kijkt
en dat is vaak
anders dan hoe mensen er tegen aan kijken.
Hij heeft een kritische functie,
vooral bij ongerechtigheid en
Hij vereenzelvigt zich met de armen
en de kleinen.
Het is een zware taak, want je bent
zelf in het geding
en je moet je
er helemaal aan overgeven,
Je spreekt niet alleen het woord van
God,
maar je wordt
in je leven ook woord van God.
Je kijkt en je spreekt niet alleen
vanuit God,
maar je gaat
ook leven vanuit God, zoals Johannes de Doper.
En je moet jezelf vergeten.
Jezus is zelfs
meer dan een profeet.
Hij is het vleesgeworden Woord van
God.
Johannes de doper maakt ruimte
voor de Zoon van God’, zoals Jezus
wordt genoemd.
Johannes reikt ons oefeningen aan
tijdens ons wachten in de Advent,
opdat God met
kerstmis opnieuw in ons geboren kan worden in ons zelf.
Eerst werken aan
gerechtigheid en daaruit volgt vrede,
zegt de profeet
Baruch
(5,1-9). Daarvoor is het nodig,
dat
kronkelpaden recht en ruwe wegen effen worden gemaakt,
op
maatschappelijk en kerkelijk terrein, maar ook in je zelf.
Misschien moet je voor je 25e
levensjaar wel komen tot een eigen
nieuwe (eigen) levensstijl .
Als je daartoe oproept en daar naar
leeft, ben je een profeet in deze tijd.
Als je daar iets aan probeert te
doen, weet je hoe moeilijk zo’n
bekeringsproces is.
Als je je
levensinstelling echt wilt herzien dan is dat een lange weg met
veel hobbels.
Je moet veel obstakels en
weerstanden in jezelf opruimen.
Als dat een beetje lukt krijg je
vanzelf het gevoel,
dat jou
vergeven wordt wat aan fouten achter je ligt.
Voor dit alles is de oefentijd van
de Advent bedoeld.
In die zin wens ik jullie allen een
goede voorbereidingstijd toe.