OP  DE  DREMPEL  NAAR  EEN  NIEUWE  TIJD

Pastor W. Boerkamp O Carm

 

2-Advent-C

Lukas 3,1-6   Overweging

 

OP  DE  DREMPEL  NAAR  EEN  NIEUWE  TIJD

 

Kerk en wereld in overgangstijd

Johannes betekent dat God genadig is.

Hij begint al vast te dopen en krijgt zo de bijnaam van ‘De Doper’

Hij leeft in een overgangstijd van het Oude naar het Nieuwe Testament.

Hij is een voorloper, een voortrekker, een wegwijzer, een wegbereider van

Jezus van Nazareth, die koploper wordt van een nieuwe beweging

Ook wij leven op de scharnier van het Heilig Millenniumjaar 2000

in de geschiedenis met een kerk en wereld in een overgangstijd.

Het is vergelijkbaar met het optreden van die Grote Profeet en Doper in de woestijn.

Denk ook aan de tijd van Columbus met zijn wereldontdekkingen rond 1500 

en aan de crisistijd in de kerk met de opkomst van de beweging van de Moderne Devotie,

waarvan de wieg in Deventer staat met de komst van Geert Grote

De uitvinding van de boekdrukkunst van toen kun je vergelijken met

de uitvinding van computer en internet nu.

Vanaf die tijd kan iedereen zelf de bijbel lezen in de volkstaal

en niet alleen de pastoor in het Latijn.

Zo kan nu iedereen via internet de wereld veroveren met zijn of haar eigen computer.

De Geest van God in Jezus  wordt gedemocratiseerd in de harten van alle mensen.

Iedereen wordt zich bewust van zijn of haar eigen directe lijnt met God,

want sinds ons doopsel is iedereen priester, koning en profeet.

Dat is onze drievoudige roeping .

 

De bijbelse overgangstijd van Johannes de Doper en Jezus van Nazareth

Onze tijd lijkt op de overgangstijd van het Oude naar het Nieuwe Testament.

Johannes de Doper is de heraut  van een nieuwe tijd, die met Jezus definitief doorbreekt.

Dat kleine stukje Palestina wordt door het grote Romeinse Rijk van de zeerovers

afgepikt en bezet, zodat vele mensen op de vlucht gaan.

Daardoor komen er volksverhuizingen en veel mensen raken op drift

net als nu met die Westerse cultuur die alles aan zich trekt.

Daarom groeit er een wereldwijde kloof die nog steeds groter wordt

in plaats van dat wij de millennium-doelen halen in 2015

Globalisering en grootschaligheid is het gevolg.

Dat verjaagt de kleinschaligheid van de dorpen en families.

Het veroorzaakt verruwing van omgangsvormen,

botsingen van culturen en godsdiensten en andere vreemde machten.

Er komen zware belastingen die samen zelfs kunnen oplopen tot 70 procent.

Mensen worden slaaf van die grote keizer uit Rome,

die alleen maar het volk wil tellen voor de  belasting.

Elk mens telt en heeft een naam, zoals Mgr.Muskens zegt, dat geldt niet meer.

Ook nu pleiten wij voor een meer sociaal Europa.

Als je dat allemaal weet kun je het komende kerstverhaal van Lukas ook beter begrijpen.

Het volk van Jezus wacht al heel lang op een nieuwe profeet.

Johannes gaat waar nog geen weg is en Jezus wordt zelfs meer dan een profeet.

Eenmaal in kontact met Johannes ontdekt Hij zijn roeping, charisma en identiteit.

 

Het optreden van Johannes de Doper is een echte gebeurtenis

Hij wordt duidelijk in gekaderd in de geschiedenis

Het woord van God overkomt hem, zoals dat nu ook voor ons geldt.

Het gebeurt in de  woestijn. Ook nu zijn veel mensen in een woestijnsituatie.

Er zijn veel zoekende mensen, die vaak als vissen op het droge snakkend naar water

Het is crisistijd in kerk en maatschappij.

Die crisis kan echter ook vruchtbaar worden en wat mij betreft een groeicrisis  worden.

We worden ondergedompeld worden in een doopsel van bekering

en we gaan vanaf nu  anders denken en doen en profeten worden:

Einde gedogen en niet meer bang zijn.

Het wordt tijd dat  wij zout der aarde en licht der wereld worden

Op tijd mond je open doen en onze drievoudige roeping van ons Doopsel waarmaken

 

Wat is een profeet?

Hij of zij voelt zich geroepen iets in de publieke ruimte te zeggen

Je wordt een medium in het komen van God zijn Woord:

Je spelt het heden en zegt wat er hier en nu aan de hand is.

De bijbelse profeet is woordvoerder namens God.

Daarom begint zijn spreken vaak met de uitdrukking: Zo spreekt God…

Hij staat tussen de koning en het volk en zegt hoe God er tegenaan kijkt

en dat is vaak anders dan hoe mensen er tegen aan kijken.

Hij heeft een kritische functie, vooral bij ongerechtigheid en

Hij vereenzelvigt zich met de armen en de kleinen.

Het is een zware taak, want je bent zelf in het geding

en je moet je er helemaal aan overgeven,

Je spreekt niet alleen het woord van God,

maar je wordt in je leven ook woord van God.

Je kijkt en je spreekt niet alleen vanuit God, 

maar je gaat ook leven vanuit God, zoals Johannes de Doper.

En je moet jezelf vergeten.

 

Jezus is zelfs meer dan een profeet.

Hij is het vleesgeworden Woord van God.

Johannes de doper maakt ruimte voor  de Zoon van God’, zoals Jezus wordt genoemd.

Johannes reikt ons oefeningen aan tijdens ons wachten in de Advent,

opdat God met kerstmis opnieuw in ons geboren kan worden in ons zelf.

 

Eerst werken aan gerechtigheid en daaruit volgt vrede,

zegt de profeet Baruch (5,1-9). Daarvoor is het nodig,

dat  kronkelpaden recht en ruwe wegen effen worden gemaakt,

op maatschappelijk en kerkelijk terrein, maar ook in je zelf.

Misschien moet je voor je 25e levensjaar wel komen  tot een eigen nieuwe (eigen) levensstijl .

Als je daartoe oproept en daar naar leeft,  ben je een profeet in deze tijd.

Als je daar iets aan probeert te doen,  weet je hoe moeilijk zo’n bekeringsproces is.

Als je je levensinstelling echt wilt herzien dan is dat een lange weg met veel hobbels.

Je moet veel obstakels en weerstanden in jezelf opruimen.

Als dat een beetje lukt krijg je vanzelf het gevoel,

dat jou vergeven wordt  wat aan fouten achter je ligt.

Voor dit alles is de oefentijd van de Advent bedoeld.

In die zin wens ik jullie allen een goede voorbereidingstijd toe.