11-Door het jaar-C Luk. 7, 36-8, 3
+website
http://www.bewustchristen.nl/
2007 spirituele overweging-w.boerkamp o.carm.-groen
Wie veel liefheeft wordt veel
vergeven Je zonden worden je vergeven, want je hebt veel
liefde betoond: je geloof heeft je gered. Dat zegt Jezus
vandaag tegen een naamloze zondares. Zij staat in de stad
misschien als publieke vrouw bekend, maar in haar
boetvaardigheid zoekt zij ongevraagd Jezus op: Wie is die mens
Jezus dat Hij zelfs zonden vergeeft, zo vragen de gasten zich
af aan tafel bij een farizeeėr. Jezus is daar namelijk op een
etentje uitgenodigd door Simon. Plotseling treedt de
boetvaardige zondares binnen in de kring van de disgenoten met
haar liefdesbetuiging voor Jezus. Als een echte gastvrouw
bejegent zij Jezus met haar eigen ritueel als de hoogste gast
die ze maar kent. De farizeeėr die alleen maar wil pronken met
Jezus is echter hevig geschokt, dat een publieke vrouw in zijn
ogen zo de Joodse gastvrijheid bederft. Jezus laat zich de
oprechte liefde van haar echter welgevallen. Hij moest eens
weten wie dat is, denkt Simon de farizeeėr!
Jezus brengt ons op een ander spoor
Hij neemt het echter voor haar op en vertelt een gelijkenis:
Stel je voor dat een geldschieter twee schuldenaars
kwijtscheldt: een van honderd en een van vijftig Euro. Wie van
hen zal dan het meest van hem houden? De eerste natuurlijk,
zegt Simon en zo wordt de farizeeėr op zijn nummer gezet en
velt hij zijn eigen oordeel over zichzelf. Hij heeft
klaarblijkelijk alles nagelaten om Jezus als een echte gast te
bejegenen. Hij gelooft immers niet dat Jezus een profeet is.
De bejegening van Jezus door de vrouw staat in schrille
tegenstelling tot de mannelijke nieuwsgierigheid van de
farizeeėr, die Jezus heeft uitgenodigd.
Er trekken ook vrouwen met Jezus mee.
Jezus is een rabbi die ook vrouwen achter zich aan krijgt.
Naast de mannelijke apostelen trekken ook enige vrouwen met
Jezus op. Uit eigen middelen zorgen zij voor Hem en de
apostelen. Daarmee doorbreekt Jezus een groot taboe in de
Joodse samenleving. Hij bevrijdt vrouwen van het stereotiepe
beeld, dat mannen vaak van hen hebben. Jezus was iemand die
kan luisteren naar vrouwen, die in die tijd niets hebben in te
brengen in die harde mannenmaatschappij. Hij houdt van hen en
verblijft in hun huizen. Hij spreekt met hen over het
Koninkrijk van God. En zo durft Hij vandaag ook verzorging te
ontvangen van een vrouw in het huis van Simon, de farizeeėr,
terwijl alle mannelijke gasten haar bespotten. En zo wordt
overal waar dit evangelie wordt verkondigd, deze vrouw
herinnerd om wat zij doet.
Jezus verlegt grenzen ten aanzien van
vrouwen. Alle vier evangelisten hebben een verhaal over een
zalving van Jezus door een vrouw ( Jo T.) Zijn aanraking is
blijkbaar bevrijdend en Hij doet zelfs bezetenheid bij mensen
(vrouwen) verdwijnen. Jezus verstaat vandaag haar liefde,
toewijding en genegenheid: dat betekent voor de vrouw
vergeving en begin van nieuw leven. In de directe kring rond
Jezus is er blijkbaar weinig of geen ongelijkheid tussen
mannen en vrouwen. Juist in eigen kring heeft Jezus grenzen
verlegd, ook al blijven er misschien altijd culturele
ongelijkheden over. In de directe omgeving van Jezus lijken
mannen en vrouwen gelijkwaardig te zijn. Vrouwen waren Jezus
en de apostelen van dienst met wat ze hadden. Misschien waren
er eerst alleen maar arme mannen en vrouwen die Jezus volgen,
maar later ook rijken zoals Lukas laat zien. Worden ze bij Hem
uitgenodigd om de gemeente meer te steunen? In ieder geval
hebben ze alle huishoudelijke werkzaamheden van een vrouw uit
die tijd verricht in de directe kring rondom Jezus. Met
belangeloze inzet en toewijding zijn vrouwen op hun geheel
eigen manier Jezus met zijn leerlingen van dienst geweest. Dat
vraagt Jezus tenslotte van iedere leerling die Hem wil volgen.
Eigenlijk zijn alle taken in de
parochie een vorm van diakonie. Vgl. diakones zuster Febe
(Rom.16, 1) en diaken Stephanus (Hand.7) Bij Lukas zijn Maria
en Martha ook gelijkwaardig aan mannen (Luk.10,38-42) In het
begin van de Beweging van en rondom Jezus lijkt er weinig of
geen ongelijkheid tussen mannen en vrouwen te zijn, ook al
blijven er misschien altijd wel tijdgebonden verschijnselen
over. Daarvan moet je in de kerk in ieder geval geen
goddelijke wet maken. Voor ons betekent het dat er binnen de
kerk nog veel gedaan moet worden aan de volledige
gelijkstelling van mannen en vrouwen. Ook in onze tijd moeten
er nog steeds taboes doorbroken worden en mogen en moeten er
nog steeds grenzen verlegd worden.
Vrouwen zijn de eerste apostelen van
de verrijzenis. Vrouwen zijn vaak de eersten die veel voor
lief kunnen nemen en die ook altijd eerst het nieuwe leven in
zichzelf voelen. Zij zijn ook de eersten die ontdekken dat het
graf leeg is en zij zijn de eerste verkondigers van de blijde
boodschap. In het verlengde daarvan hebben vrouwen ook in het
leven van de Jonge kerk een belangrijke en eigen rol gespeeld,
zoals Lukas ons ook laat zien in de Handelingen van de
Apostelen. Het zijn vaak de vrouwen van aanzien, soms rijke en
zeer gastvrije vrouwen, die tot de eerste bekeerden horen, ook
al was hun verleden misschien niet altijd onbesproken.
Betoonden ook zij misschien daarom zoveel liefde aan de
apostelen omdat hun veel vergeven was?